Review The Vampire Diaries seizoensfinale: Home

TheVampireDiariesHet is even geleden dat ik een review schreef over The Vampire Diaries. Om eerlijk te zijn vond ik seizoen 5 niet altijd even boeiend en op een gegeven moment zelfs saai. Hoeveel dubbelgangers van Elena en Stefan lopen er in godsnaam rond? Maar de tweede helft van seizoen 5 werd langzaam beter en ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat de finale toch even schrikken was.

Dit bericht bevat spoilers over het hele vijfde seizoen van The Vampire Diaries – inclusief de finale -, verder lezen is dus geheel op eigen risico!

Eerst even terug naar de rest van seizoen 5. Het seizoen begon met Silas als slechterik, die als zware taak had de schoenen te vullen van de naar New Orleans vertrokken Mikaelson-familie (en het overigens ontzettend goed doen in NOLA naar mijn mening). Door Silas kregen we een heel verhaal over de dubbelgangers en er bleken niet alleen meer Elenas te zijn, maar zeker net zoveel Stefans. Ik vond die verhaallijn totaal niet boeiend en zoveel Stefans en Elenas met liefdesproblemen zijn alleen maar erg vervelend. Uiteindelijk werd Silas verslagen – duh – en kregen we er zigeuners voor terug. Ook deze leken in het begin niet echt zo’n grote bedreiging: ze wilden alleen maar een vloek breken. So what? No big deal. Maar hoe verder we richting de finale gingen, hoe meer details we kregen over de zigeuners en wat het breken van de vloek voor de rest van Mystic Falls betekend, hoe dreigender de zigeuners werden.

Terug naar de finale. In de finale zijn we definitief af van alle dubbelgangers, want Silas wordt naar de vergetelheid gezogen door het langzaam uiteen vallen van ‘de andere kant’ (daar waar alle bovennatuurlijke wezens heen gaan na hun dood). Katherine wachtte al eerder hetzelfde lot. Hoewel Katherine een geweldig personage was – ze bracht tenminste wat leven in de brouwerij – is het ook niet heel vervelend om alle dubbelgangers opgeruimd te hebben. Dat verhaal was nu wel verteld en ik denk dat de schrijvers er alles wel uit gehaald hebben wat erin zat. En misschien nog wel meer dan dat. Tijd voor vernieuwing dus.

Die vernieuwing zat ‘m – naast het feit dat Elena uiteindelijk koos voor Damon in plaats van Stefan – in de zigeuners die door het breken van hun vloek Mystic Falls wilden ontdoen van alle magie. Klinkt niet erg spannend he? Maar laat door die magie alle daglichtringen van de vampiers niet meer werken en uiteindelijk bestaan er helemaal geen bovennatuurlijke wezens meer in Mystic Falls. Iedereen die er komt wordt weer mens en gaat verder op het punt waar ze gebleven waren op het moment dat ze vampier werden. Niet erg handig als je laatste momenten bestonden uit doodbloeden door een kogelwond, verdrinken of een gebroken nek. Kijk, toch nog wat interessants. Want hoe gaat het nu verder met de mensen in Mystic Falls, waar toch het grootste gedeelte van de bevolking weerwolf, heks of vampier was? Eigenlijk kunnen alleen Matt en Jeremy nog rondlopen in de stad zonder langzaam dood te gaan. Lekker rustig.

TheVampireDiaries2

Een groot gedeelte van de laatste afleveringen van het seizoen wordt besteed aan het duidelijk maken dat we goede bekenden gaan redden van een uiteenvallende ‘andere kant’. Gedurende deze afleveringen verdwijnen ook steeds meer inwoners naar deze andere kant, zoals Damon’s ‘goede’ vriend Enzo, nieuwe heks Luke en uiteindelijk zelfs Stefan. Natuurlijk is dat het punt waarop we allemaal weten dat Damon, Elena, Bonnie en de rest alles op alles gaan zetten om hem terug te halen. Alsof The Vampire Diaries een van de belangrijkste personages gaat ombrengen. Geen verrassing daar als uiteindelijk Stefan weer terug komt. Met Alaric (jeej!), Enzo, Luke en Elena. Want inderdaad, Elena en Damon moesten even dood om de poort (Bonnie) te openen waardoor de rest terug kon naar de wereld van de levenden. We zien ook nog even oude bekenden als Lexi (die vrede vindt en dus niet terug komt) en Grams (die Bonnie vertelt dat als wanneer het uiteenvallen van de andere kant niet overleeft, er in ieder geval ‘iets’ voor haar geregeld is dat ze niet verdwijnt naar de vergetelheid).

Maar dan het verrassende moment: Luke onderbreekt de spreuk van zijn zusje Liv (want ze gaat er aan onderdoor) en Damon zit vast aan de andere kant. De serie doet erg zijn best om ons duidelijk te maken dat de andere kant ophoudt met bestaan en dood dus ook echt dood gaat betekenen. Dat realiseren ook Elena en Stefan zich, dus zij zijn behoorlijk van streek door het verlies van hun broer en vriendje. De scene waarin Elena voor het laatst vaarwel zegt tegen Damon, ookal is hij een geest en kan ze hem niet zien, is erg emotioneel. Zowel Nina Dobrev als Ian Somerhalder zetten er een erg goede acteerprestatie weg waardoor menig fan ongetwijfeld een brokje weg heeft moeten slikken. De finale eindigt met Damon en Bonnie die omringt worden door … ja, wit eigenlijk.

Dus hoe gaat de serie verder vanaf hier? Ik kan het me totaal niet voorstellen dat de schrijvers en producers Ian Somerhalder uit de serie hebben geschreven (daar is hij te knap voor ;-)). Damon zal dus ongetwijfeld op de een of andere manier terug komen gok ik. Maar hoe? En iets anders waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de rest gaat reageren op de – naar we moeten geloven – vrij definitieve dood van Damon en Bonnie. Ik hoop dat Damon in ieder geval wel snel terugkomt, want nu we Alaric weer terughebben wil ik graag meer Damon/Alaric-scenes. Die waren over het algemeen toch wel erg leuk. En ik ben ook benieuwd hoe Alaric gaat reageren op Damon’s andere bestie Enzo.

Wat zijn jouw theorieën over seizoen 6 van The Vampire Diaries? En ik denk niet dat de vraag is óf Damon terugkomt, maar meer hoe denk je dat hij terugkomt? Hoe reageren Stefan, Elena, Alaric en de rest op de dood van Bonnie en Damon? Laat het weten in de comments! Ik ben benieuwd naar jullie theorieën!

One thought on “Review The Vampire Diaries seizoensfinale: Home