Review How To Get Away With Murder: Pilot

howtogetawayOmdat er ontzettend veel verschillende televisieseries zijn, en we natuurlijk niet alles zelf kunnen kijken, verwelkomen we zo nu en dan ook gastbijdrages. Deze bijdrage is van Jessica Dillema, die schrijft voor MijnSerie.nl en haar eigen blog: Reviews & Roses. Ze geeft haar kijk op de pilot van de nieuwe crime/drama serie How to Get Away with Murder. Een productie van ABC met in de hoofdrollen onder andere Viola Davis, Alfred Enock, Jack Falahee, Aja Naomi King, Karla Souza en Matt McGorry.

Toen ik de synopsis las van How to Get Away with Murder leek het mij niet zo bijzonder. Een tijdje later kwam de trailer uit; die was best interessant. How to Get Away with Murder klom hiermee op tot mijn top zes nieuwe series waarvan ik verwachtte dat ze goed zouden zijn. Maar toen, toen keek ik de eerste aflevering, en de serie had mij direct vanaf de eerste minuut te pakken! Van alle nieuwe series waarvan ik inmiddels de eerste aflevering heb gezien, is die van How to Get Away with Murder absoluut de beste. Deze serie steekt geheel onverwacht met kop en schouders als favoriet boven de andere pilots die ik de afgelopen week heb bekeken uit. De verwachtingen waren dat Red Band Society en Gotham de beste nieuwe series zouden zijn – en die zijn ook zeker goed! – maar How to Get Away with Murder krijgt van mij de hoofdprijs.

How to Get Away with Murder draait om docent en advocaat Annalise Keating (Viola Davis, The Help) en haar klas. Zij geeft Criminal 100, maar heeft dit – zo legt ze uit – zelf omgedoopt tot ‘How to Get Away with Murder’. Dat is in feite wat ze de studenten echt gaat leren. Iedere keer als ik die titel schrijf hoor ik in mijn hoofd precies hoe Viola Davis het zei toen ze het introduceerde aan haar klas; powerful! Maar dit is niet hoe de serie begint, die begint namelijk drie maanden vooruit in de tijd. Er is een groot feest, maar terwijl dat feest gaande is proberen vier jonge mensen een oplossing te vinden voor het verdoezelen van een moord en discussiëren daar hevig over. Eén van de vier jongeren houdt het moordwapen vast: een bronzen beeld van Lady Justice (de vrouw met de weegschalen). Wanneer we op een gegeven moment bij het heden – of moet ik het juist verleden noemen? – komen maken we kennis met de nieuwe klas van Annalise Keating.

Keating geeft niet zomaar les, ze maakt er namelijk een wedstrijd van en gebruikt hierbij een echte case! Je kunt je gaan afvragen of het in het echt zou mogen dat je met meer dan vijftig man erbij een verdachte mag verhoren, maar gezien de serie zo sterk is kan ik dat soort dingen makkelijk links laten liggen. De vier jongeren die we net in het begin hebben gezien, Wes Gibbins (Alfred Enoch, Harry Potter), Connor Walsh (Jack Falahee, Twisted), Michaela Pratt (Aja Naomi King, Emily Owens M.D.) en Laura Castillo (Karla Souza), blijken studenten te zijn van Keating die allen strijden om de hoofdprijs: het beeldje van Lady Justice en de winnaar hoeft het examen niet te maken. Maar dat niet alleen, naast de winnaar zullen nog drie anderen gekozen worden om voor haar te komen werken. De gehele aflevering volg je de zaak, de competitie en ondertussen zie je flashforwards van wat te gebeuren staat. Hiernaast speelt echter nog een andere zaak een rol in de serie: de zaak van een vermist meisje. Hiervoor worden de eerste aanwijzingen ook al naar buiten gebracht, maar is nog niet extreem veel in beeld gebracht.

How to Get Away with Murder doet mij stiekem een beetje denken aan Cluedo, maar dan dat we al weten wie de moordenaar is. Of niet natuurlijk. Wie zegt dat de studenten niet het vieze klusje van hun docent opruimen?! Ik ben in elk geval gek op dit soort moordmysteries. Je vraagt je de hele aflevering af wie ze eigenlijk vermoord hebben, maar daar krijg je aan het einde van de aflevering al antwoord op. Deze snelle onthulling betekent echter niet dat direct al je vragen beantwoord zijn, het levert juist extra vragen op! En dat is heerlijk, want ik heb wel zin in een heel seizoen lekker de detective uit te hangen en mee te gissen over hoe het verhaal daadwerkelijk in elkaar zal steken. Ik ga er vanuit dat de serie nog vele verrassende wendingen in petto heeft voor ons en niet voorspelbaar zal zijn. How to Get Away with Murder is ijzersterk en een echte aanrader!

Over Reviews & Roses – Reviews & Roses is de persoonlijke blog van Jessica Dillema. Je kunt hierop recensies van tv-series, films en boeken vinden, maar bijvoorbeeld ook DIY-projecten en andere interessante artikelen.

2 thoughts on “Review How To Get Away With Murder: Pilot

1. Pingback: Recensie How to Get Away with Murder + introductie GastblogsReviews & Roses

2. Pingback: Deze week op tv | How to Get Away with Murder • Reviews & Roses