Review The Vampire Diaries: Yellow Ledbetter

TheVampireDiaries2

The Vampire Diaries is al een weekje terug, maar wegens tijdsgebrek is er helaas geen review gekomen van de seizoenspremière. Daarom een review van de tweede aflevering: Yellow Ledbetter. Ook in deze tweede aflevering was iedereen nog druk met de nasleep van de finale van seizoen 5, maar Elena bracht haar rouwproces toch wel naar een heel nieuw niveau …

Let op! Deze review bevat spoilers over The Vampire Diaries!

Voor ik verder ga over deze aflevering wil ik het eerst hebben over The Vampire Diaries als serie in zijn geheel. Een serie werkt het beste als je sympathie kunt voelen voor op zijn minst een aantal personages. Bij goede series voel je zelfs enigszins mee met de slechteriken, ook al weet je dat zij altijd aan het kortste eind zullen trekken. Nu, inmiddels bij The Vampire Diaries seizoen 6, begin ik me alleen steeds meer te ergeren aan sommige personages en kan ik voor een aantal personages nog nauwelijks enige sympathie opbrengen. Ik volg de serie sinds het begin, dus nee … dat is niet altijd zo geweest. Inmiddels word ik ontzettend moe van Elena, haar driehoeksverhoudingen en liefdesproblemen. Stefan heeft de afgelopen twee afleveringen niets interessants gedaan behalve een nieuw vriendinnetje opgedaan en het spannendste waar Matt en Jeremy zich mee bezighouden zijn rondjes rennen door de stad en depressief op de bank videogames spelen. Kom op mensen, een beetje actie graag!

Het einde van seizoen 5 was prima, met als grote verrassing dat Damon en Bonnie doodgingen en niet meteen in de eerste aflevering van het zesde seizoen weer terug waren in Mystic Falls. In de eerste helft van seizoen 5 moesten we het doen met zoveel Elena en Stefan dubbelgangers en driehoeksverhoudingen dat ik totaal geen enkele interesse meer kan tonen in ook maar een enkel aspect van Elena’s romances en alle drama rondom haar. Erg onhandig als dat ongeveer is waar de serie om draait. In Yellow Ledbetter vraagt ze Alaric om haar te laten vergeten dat ze ooit van Damon gehouden heeft. Nu denkt ze dat Damon alleen maar een monster is zonder enige positieve kwaliteiten. Nou, dat wordt een interessante reünie zodra Damon en Bonnie weer terug zijn .. (kom op, we weten allemaal dat dat binnen nu en enkele afleveringen gaat gebeuren).

Stefan is door de dood van zijn broer alleen maar saaier geworden. Hij heeft het zoeken naar Damon opgegeven, heeft een nieuw vriendinnetje opgedaan en werkt in een autogarage. Het lijkt allemaal weer erg saai te worden, totdat Enzo in Stefan’s huiskamer staat. Enzo is het enige (met misschien Caroline) wat de scenes met Stefan enigszins oké maken. Hij verwoordt precies wat ik dacht: waarom zoek je niet naar je broer? Enzo zegt vervolgens precies te snappen waarom Damon Stefan in het begin zo haatte en zweert hem dat hij zijn leven zuur zal blijven maken … tot in den eeuwigheid. En oh ja, hij brengt meteen Stefan’s vriendinnetje om het leven, maar dat was volgens mij vooral vanwege Caroline. Caroline … een op zichzelf geweldig personage met een hoop potentie een interessant karakter te worden. Maar het lijkt er altijd op alsof haar verhaallijnen verdwijnen in het niets of worden gebruikt om andere verhaallijnen naar een hoger niveau te helpen en daarop was deze aflevering geen uitzondering. Caroline verdient meer aandacht.

TheVampireDiaries3

Het leukste van deze hele aflevering – ok, deze twee afleveringen – waren Damon en Bonnie. Absoluut geen fan van elkaar, maar wel veroordeeld tot elkaar in 1994 en gedoemd om de dag van de eclips te blijven herleven. Hun gekibbel is gewoon leuk om naar te kijken en ze hebben een geweldige chemie samen. Hun gekibbel en wandeling door de jaren ’90 deed de show weer even lijken op die goede oude tijd, je weet wel … toen Klaus nog de grote slechterik was. Wel in seizoen 3, want tegen het einde van seizoen 4 was ook zijn personage in The Vampire Diaries niet meer dan leuke schermvulling en moesten we er af en toe aan herinnerd worden dat hij toch wel dé slechterik was. Nee, dan zit hij nu in The Originals veel beter op zijn plaats.

En ondanks dat ik meer dan de helft van de personages niet meer zo boeiend vind en er op dit moment maar weinig écht spannende dingen gebeuren, volgende week kijk ik toch wel weer. Het zijn toch de kleine dingen die dan toch leuk genoeg zijn om te zien hoe het verder gaat. Ik ben benieuwd of Enzo gaat slagen om Damon en Bonnie te vinden en zo zijn grote vriend terugkrijgt en ik ben benieuwd naar meer Bonnie/Damon-scenes. Ondertussen blijf ik ook hopen dat Elena, Stefan, Matt, Jeremy en Alaric vanaf nu weer een spannendere verhaallijn krijgen. Hopen kan altijd toch?

Wat vond jij van de eerste twee afleveringen van seizoen 6? Mag het van jou ook wel wat spannender of vind je het nog net zo leuk als anders? Laat het weten in de comments!