Review Into The Badlands – Seizoen 1

IntotheBadlands (1)Dit jaar kwam het Amerikaanse netwerk AMC niet alleen met de spin-off Fear The Walking Dead, maar ook met de nieuwe serie Into The Badlands. De serie speelt zich af in een soort post-apocalyptisch landschap, maar onderscheidt zich vooral van andere series door het grote martial arts element wat in de serie aanwezig is. En dat alleen al maakt de serie het het kijken waard.

Let op, deze review bevat spoilers over het eerste seizoen van Into The Badlands!

Into The Badlands speelt zich af ergens in de toekomst, waarin de wereld na een lange periode van grote onrust nu geregeerd wordt door zeven Baronnen. Zij beheren alle goederen en hebben legers tot hun beschikking. Deze legers hebben niet langer de beschikking over wapens als geweren en tanks, maar zijn teruggegaan naar de martial arts en hebben in plaats van een geweer een samoeraizwaard. De serie focust zich vooral op de Baron Quinn (Marton Csokas) en dan met name een van zijn ‘soldaten’: Sunny (Daniel Wu), een zeer gevreesde strijder. Sunny is een beetje het standaard personage in zulk soort series: hij heeft een behoorlijk mysterieus verleden, een gecompliceerd leven nu en hij wil graag aan zijn huidige leven ontsnappen samen met zijn grote liefde Veil (Madaleine Mantock). Zijn wegen kruisen geregeld die van de eveneens behoorlijke mysterieuze jongen M.K. (Aramis Knight), die zelf ook een groot geheim heeft. Hij is namelijk een Dark One, maar daarover later meer. Gedurende de serie neemt Sunny M.K. onder zijn hoede, vooral als hij de speciale krachten van hem ziet. Wanneer M.K. bloedt worden zijn ogen zwart en is hij haast onverslaanbaar. Niet vreemd dus dat meerdere Baronnen hem graag zouden willen hebben als wapen.

Into The Badlands hanteert niet echt een doorlopend verhaal. Wat in de ene aflevering een cliffhanger kan zijn, daar begint de volgende aflevering totaal niet. Sterker nog, er lijkt zelf al wat tijd verstreken te zijn sinds de laatste aflevering. Dat is behoorlijk wennen voor iemand wiens series altijd verder gaan waar ze de keer daarvoor eindigen, maar in deze serie is het zeker niet eens een heel groot minpunt. Het houdt er de vaart lekker in aangezien nergens echt heel lang bij stil wordt gestaan. Wel lang genoeg om alles interessant te houden en redelijk duidelijk te maken voor de kijker (redelijk duidelijk, want echte antwoorden krijg je dan weer zelden). Het enige wat de vaart er zo nu en dan behoorlijk uit haalt en naar mijn mening niet echt interessant is zijn de familiedrama’s van Quinn. Zijn problemen met zijn vrouw Lydia, tweede vrouw Jade en zoon Ryder hebben me nog maar weinig kunnen boeien. Vooral Lydia en Jade zijn naar mijn mening de zwakste schakels van de serie. Beide vrouwen hebben niet erg veel te doen en lijken vooral meer elkaar het leven zuur te willen maken dan dat ze onderdeel uitmaken van het grotere verhaal. Het is dan ook jammer dat hun verhaallijn geen einde krijgt in de finale.

Gesproken over de seizoensfinale; de finale voelde nauwelijks aan als een finale, maar meer als een van de gewone afleveringen. De makers van de serie hebben duidelijk ingezet op een tweede seizoen, want geen enkele verhaallijn wordt echt afgesloten. Zo weten we nog altijd niks over de mysterieuze stad Azra en ook M.K.’s speciale krachten blijven een groot vraagteken. In de finale zijn Sunny en M.K. ver van elkaar gescheiden en lijkt er van hun geplande tocht naar Azra voorlopig nog niks te komen. Uiteraard bevatte de finale wel weer enkele fantastische vechtscènes, waaronder een fatale confrontatie tussen Sunny en Quinn en een spectaculair gevecht tussen Sunny en drie nog mysterieuze figuren die dezelfde krachten lijken te hebben als M.K..

Into The Badlands is misschien niet de beste serie nu op televisie, maar wel een hele vermakelijke. Zeker als je martial arts erg kan waarderen is dit zeker een serie om naar te kijken. De choreografie van de gevechten is geweldig en zelfs ook de jongere castleden weten hun gevechten behoorlijk overtuigend over te laten komen. Daniel Wu is echter de grote ster van de serie. De verhaallijnen zijn nog niet altijd allemaal even sterk, maar je wilt wel weten hoe het verder gaat met Sunny, M.K., Widow en Veil. Zoals ik al zei is er na de zes afleveringen van het eerste seizoen nog niets opgelost, dus mocht het tweede seizoen er komen hebben we ongetwijfeld nog een hele hoop actie en fantastische gevechten om naar uit te kijken. Van mij mag dat tweede seizoen er dan ook zeker wel komen.

Heb je Into The Badlands ook gevolgd? En zo ja, wat vond jij ervan? Laat het me weten in de comments!

One thought on “Review Into The Badlands – Seizoen 1